Character levels in Diablo-III

Door RagingR2 op woensdag 6 juni 2012 20:09 - Reacties (12)
Categorie: -, Views: 3.539

Jaaaaaa, Diablo-III is eindelijk uit. :)
Toen ik deze PC 3 jaar geleden kocht schreef ik al dat ik er "uiteindelijk ook Diablo-III op wilde kunnen spelen". Nou gaat dat dus makkelijk op de PC, ook omdat de Diablo serie nou niet bekend staat als games die het uiterste van je (grafische) rekenkracht vragen. Wat niet wil zeggen dat Diablo-III er niet prachtig uit ziet; want die hele discussie die daar elke keer over ontstaat daar krijg ik echt hoofdpijn van. Ik schreef al ergens in een reply (ik geloof op Tweakers hier) dat aan "graphics-verslaafden" proberen uit te leggen dat je Diablo-III heel erg mooi vind, ongeveer hetzelfde is als aan iemand uitleggen waarom een Picasso of een Mondriaan toch een mooi schilderij is, ondanks dat het er niet (foto)realistisch uitziet. Dan krijg je standaard zo'n reactie van "Oh... ik snap het al, jij vindt of iets er mooi uitziet dus gewoon niet zo belángrijk!" ... aaaargh! 8)7 Tja.... prima, whatever, leef maar lekker verder in je eigen wereldje. :P

De serverproblemen in de eerste weken, nog zo'n onderwerp waar je hele pagina's over vol kunt schrijven. Schandalig natuurlijk dat zo'n groot bedrijf met zoveel ervaring en (tot nu toe) zo'n goede reputatie wat betreft het tevreden stellen van haar klanten, het kunnen spelen van de game bewust laat afhangen van het hebben van constante verbinding met de server, en vervolgens niet kan garanderen dat de servers voldoende capaciteit hebben en vaak genoeg online zijn. Het simpele feit is: dat kún je ook gewoon niet 100% garanderen, dus ze hadden dit nooit zo moeten maken zonder op zijn minst een backupoptie zodat je toch (tijdelijk) kan spelen als je geen verbinding hebt. Zelfs al komen connectieproblemen over een paar maanden zelden of nooit meer voor, het mag gewoon nóóit gebeuren naar mijn idee, dat je als betalende klant door zoiets niet kan spelen wanneer jij dat wil... vooral ook omdat het totaal onnodig euvel is; niemand heeft om deze rigide beslissing gevraagd. Onder het mom van mooie verkooppraatjes over "geïntegreerde content" en het weren van hackers en cheaters (is dat belangrijker dan het uberhaupt kunnen spelen van de game wanneer jij dat wil?) wordt de legale, betalende klant weer eens het slachtoffer.
.... en toch blijf ik geduldig afwachten, omdat Diablo-III gewoon een hele vette game is. De afgelopen paar dagen zijn de connectieproblemen gelukkig uitgebleven.

Een onderwerp dat mij gaandeweg het spelen te binnenschoot is de character levels, en hoe die samenhangen met de hoeveelheid XP je verzamelt hebt. De neiging bij games als Diablo2 en 3 is altijd om regelmatig stukken van de game opnieuw te spelen om extra gold, wapens/armor of XP te verzamelen. Wat betreft dat laatste, de XP, het volgende.

Ik was een beetje onderzoek aan het doen naar hoe de levels gedifinieerd zijn, en hoeveel XP je telkens nodig hebt om naar het volgende level te komen. Toen kwam ik dit tegen:

http://diablo.wikia.com/wiki/Character_Level

Die gegevens heb ik even door Excel gehaald en er wat berekening op los gelaten en grafiekjes van gemaakt. Grofweg kun je zeggen: op 'Normal' moet je totale hoeveelheid XP telkens met ongeveer 1,25 vermenigvuldigen om het volgende level te halen. Grofweg; want die factor wordt gaandeweg lager; van level 2 naar level 3 is dit een factor 3, en van level 57 naar 58 en verder is het nog maar 1,09. Desalniettemin neemt de totale hoeveelheid benodigde XP dus exponentieel toe.

http://tweakers.net/ext/f/UpfTOSuq0NzP2dmAOqYaGJRz/medium.jpg

De vraag die dit oproept is: hoeveel zin heeft het eigenlijk om tussendoor "extra" te levelen, dus bijvoorbeeld een dungeon of een eindbaas nog een keer doen. Vrij weinig als ik het zo bekijk, want dit heeft echt maar héél tijdelijk effect. De hoeveelheid XP die jij namelijk extra haalt om bijvoorbeeld van level 14 naar level 15 te gaan (35.000XP) is maar iets van 1/20e deel van hoeveel XP je nodig hebt om van level 29 naar level. Oftewel als je level 14 bent, en je gaat één keer een héél level extra halen door dungeons of eindbazen overnieuw te doen (dat is sowieso al vrij lastig volgens mij), dan merk je van die voorsprong op de lange duur echt totaal niets meer.

http://tweakers.net/ext/f/wgtf7cZULO43AyF4vMkZ89Zn/medium.jpg

Om telkens de "voorsprong" te houden dat je een hoger level bent dan dat je eigenlijk zou zijn geweest en dus meer health/strength hebt dan wanneer je in 1x door de wereld was gerend en elk monstertje maar 1x gekilld had, daarvoor moet je dus eigenlijk constant extra blijven levelen, oftewel je moet ELKE dungeon en elk monstertje in het hele spel minstens 2 of 3 keer doodmaken, en dan nog vraag ik me af of je het daarmee redt om bijv. level 60 te worden op het punt dat je anders maar level 59 was geweest. Level 59 is namelijk ongever 108 miljoen XP, en om level 60 te worden moet je 10 miljoen XP extra halen (totaal 118 miljoen XP). Om echter 10 miljoen éxtra XP te kunnen binnenhalen met de monstertjes en eindbazen die je tot op dat punt gehad hebt.... dan moet je ze héééél vaak killen. De enige manier om een beetje snel te blijven levelen is dus om telkens gewoon zo snel mogelijk door te gaan naar het volgende gedeelte, want daar zitten ten minste monstertjes die een hoeveelheid XP opleveren die dan nog zoden aan de dijk zet.

Tja, daar houd ik me dus mee bezig. ;)
Misschien trap ik wel een enorme open deur in hoor...

Volgende: Comics over Diablo-III 06-'12 Comics over Diablo-III
Volgende: Platform "Exclusives" in gaming land 06-'11 Platform "Exclusives" in gaming land

Reacties


Door Tweakers user kingtim, woensdag 6 juni 2012 20:34

Ik denk dat het nog wel meevalt. Als je telkens de laatste monsters /bazen dood die je al eerder hebt gedood is er niet al te veel verlies. Beesten in act 1 killen terwijl je in act 4 zit heeft natuurlijk geen nut. Act 3 beesten daarintegen... Maar grinden is gewoon niet leuk (maar dat is natuurlijk weer een ander punt)

Was het trouwens ook niet zo dat je minder/geen experience krijgt als je te ver voorloopt? (dus monsters kilt die je eigenlijk nog helemaal niet hoort te killen? Was in ieder geval volgens mij zo in D2).

'k heb 'm overigens vandaag besteld :D (kan niet wachten!)

Door Tweakers user MicGlou, woensdag 6 juni 2012 20:42

Ik ben het niet met je eens, alle xp extra is xp extra en dat gaat absoluut verschil maken als je dezelfde dungeons 2x speelt... je haalt immers 2x zoveel xp binnen op dezelfde act. Je zal dus absoluut een hoger level hebben dan iemand die in 1x door het spel loopt. Dat op hogere levels het levelen moeilijker wordt geld ook voor beide, maar de grinder heeft absoluut een voorsprong in xp... want die grinder zal ook act II op dezelfde manier benaderen en de daarop volgende acts. Dus hetzelfde effect als iemand die in 1x er doorgeen gaat, maar dan 2x.

Waar jij het over hebt zijn van die onzinnige gasten die gaan lopen grinden tegen vijanden met veel te lage levels en dan ben je idd heel veel aan het hacken & slashen wat weinig oplevert. Maar het gaat lekker makkelijk want alles valt in 1x om, daar denken sommigen gewoon niet goed bij na. Maar dat merk je toch vanzelf, op het moment dat alles al omvalt bij 1 of 2 hits... dan moet je doorgaan naar het volgende, maar zeker zolang de bosses en sub-bosses etc nog een redelijke challenge voor je huidige level opleveren zal de xp ook absoluut wat toevoegen.

Het 'echte' probleem zou dan zitten in het levelsystem ansich, want het wordt bijna belachelijk op de hogere levels. Als je dan op jouw methode zou spelen dan heb je de game talloze keren moeten uitspelen om 60 te kunnen halen... maar dat heeft Blizzard denk ik inmiddels ook door, er komen balancing patches aan etc.

[Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2012 20:44]


Door Tweakers user Junia, woensdag 6 juni 2012 22:51

Je hebt gelijk indien mensen op 'normal' mode spelen.
Op hardcore is het natuurlijk een heel ander verhaal :)

Normaliter kun je vanaf level 50 naar Hell gaan. Dit is redelijk te doen maar de kans op gedood te worden is bijzonder groot, iets wat je niet graag ziet gebeuren met je level 50 character op Hardcore ;)
Op Hardcore heeft het dus zeker nut om eerst level 56ish te worden voordat je met Hell begint.

Daarbij zijn er ook bepaalde plekken waar bijzonder veel 'low' level mobs komen. Het is 'time' efficient beter om hier je slag te slaan aangezien je met hogere levels (en dus beter gear) sneller door de volgende stages kan lopen.

Door Tweakers user RagingR2, woensdag 6 juni 2012 22:57

@kingtim Ik heb er wel iets over gehoord dat je minder XP haalt dan in Diablo 2 als je met hogere spelers "meelift" om snel te levelen. Maar of dat klopt en hoe het precies zit, weet ik niet.

@MicGlou, ten eerste:
- dan zou je dus álles 2x moeten doen, daar heb ik sowieso niet heel veel zin in en dat gaat ook bijna niemand doen denk ik, en bovendien:
- zelfs als je alles 2x gaat doen, dan nog haal je nooit 2x zoveel XP, want voor de quests en de eindbazen krijg je volgens mij de 2e x minder XP dan de eerste keer.
- verder suggereert "2x zoveel XP halen" een stuk meer effect dan het in werkelijkheid heeft, want zoals gezegd loopt de benodigde hoeveelheid XP exponentieel op. Oftewel, al zou je 2x zoveel XP halen, dan is dat (bij lange na) niet een 2x zo hoog level.

Verder denk ik inderdaad dat je gewoon level 60 kunt halen door "normaal" te spelen (dus niet overdreven veel te grinden) maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is, als je bijvoorbeeld level 65 zou willen worden op het punt dat je "normaal" pas level 60 bent, dan moet je echt *ontzettend* veel grinden; een paar grote eindbazen en quests overnieuw doen heeft dan in verhouding echt nauwelijks effect.

[Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2012 22:57]


Door Tweakers user Douweegbertje, donderdag 7 juni 2012 09:00

Echt wat is dit...

Ben je er van bewust dat jij de EXP tables van DIABLO TWEE hebt gepakt, en dus nu allerlei berekeningen en conclusies loop te gooien die nergens over gaan?

Wellicht moet je eens zelf een char naar level 60 lvlen, dan weet je direct hoe het zit qua exp.
Aangezien ik direct toen het spel live ging, rushte naar de level 60 kan ik je ongeveer zeggen hoe het voor mij ging, en dus echt gebaseerd op feiten.

- Om van normal naar nightmare te gaan, moet je level 25 zijn.

Als je "snel" speelt, heb je diablo gekilled op level 23, terwijl je toch alles bent doorgelopen.
Als je echt alles doorloopt, alle dungueons e.d. en side quests kun je level 25 zijn zodra je diablo killed in normal.

- Van nightmare naar hell moet je dus level 50 zijn

Hier is weer dat je vaak 48 bent, al dan niet iets hoger als je net iets meer doet.

- voor inferno moet je dus level 60 zijn, op het moment dat je hell diablo killed ben je vaak ~59 al dan niet nog 58.


Dan voor de exp rundowns, op zich zijn alle levels exponentieel qua exp. Behalve als je op een gegeven moment rond de level 50 komt.
Dit is een goede chart er voor:

http://imgur.com/kdeGk


Verder moet je ook rekening houden met EXP bonus e.d.

Stel je bent 3 levels lager dan het monster dat je killed, dan ontvang je : 125% exp.
Ben je gelijk qua levels, dan is het gewoon 100%.
Ben je 5 levels hoger, dan ontvang je maar 45%.


Uiteindelijk hoef je niet iets 3x opnieuw te doen. Als je de questen mee rekenend en gewoon even een maatje helpt of wat dan ook, dan heb je er zo weer een level bij.
Je kunt gewoon even een fatsoenlijke quest doen als je nog 1-2 levels moet, en je kunt weer verder naar het volgende niveau.
Maar zoals ik al zei, stel je zou het rustig aan doen, en hier en daar even "hunten" of een maat helpen... dan ben je zo het juiste level.


Door Tweakers user ItsNotRudy, donderdag 7 juni 2012 09:48

Maakt het wat uit hoe de levels/EXP worden berekend, waarom zou iemand ooit extra levelen? Ik was op Act III Hell mode netjes 60.

Door Tweakers user onok, donderdag 7 juni 2012 10:45

was was lvl 32 toen ik diablo voor de eerste keer kilde. Dus het klopt idd allemaal voor geen meter :P

Door Tweakers user Arachnan, donderdag 7 juni 2012 11:20

Zoals al eerder door iemand aangegeven: je hebt D2 tables gebruikt.
ItsNotRudy schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 09:48:
Maakt het wat uit hoe de levels/EXP worden berekend, waarom zou iemand ooit extra levelen? Ik was op Act III Hell mode netjes 60.
Zoals ook door iemand hierboven aangegeven, voor normal maakt het inderdaad niets uit, maar op hardcore wil je zo "smooth" mogelijk levelen. Dus een paar keer een dungeon extra doen om wat extra leveltjes te hebben voordat je aan Hell begint is zeker geen slecht plan.

Door Tweakers user MicGlou, donderdag 7 juni 2012 14:35

verder suggereert "2x zoveel XP halen" een stuk meer effect dan het in werkelijkheid heeft, want zoals gezegd loopt de benodigde hoeveelheid XP exponentieel op. Oftewel, al zou je 2x zoveel XP halen, dan is dat (bij lange na) niet een 2x zo hoog level.
XP = XP... en het voegt toe aan het levellen, als ik dungeons 2x doorloop haal ik extra xp binnen dan wanneer jij alles maar 1x doet. Aan het einde van de game zal ik absoluut een hoger level hebben dan jij... want of je het nu 1x, 2x of 3x doet... dat veranderd niets aan het totaal aantal xp benodigd voor het volgende level, ik haal extra binnen dus heb logischerwijs een voorsprong op iemand die alles 1x doorloopt. Dat is gewoon een heel simpel optelsommetje.

Maar goed, iedereen speelt zijn eigen stijl... voor mij maakt het dus wel uit om bepaalde dungeons overnieuw te spelen omdat er bosses e.d. rondlopen die snel wat kunnen toevoegen... jij doet dat niet, prima! Maar je slaat de plank wel volledig mis door te zeggen '2x doorlopen dat gaat bijna niemand doen'.... dat gebeurd dus juist ENORM veel. Plus dat grinden uiteraard ook nog de nodige leuke items op kan leveren...

Door Tweakers user RagingR2, donderdag 7 juni 2012 15:53

@douweegbertje, ik zie nu dat die tabel van Diablo-II is. Beetje stom van me, sorry.

(aan de andere kant hoef je ook niet meteen zo betweterig/flamerig te reageren, ik ben ook maar een mens)

Maar ik zie trouwens ook nergens een tabel met getallen van Diablo-III behalve dan het tabelletje wat jij post, maar ik weet niet op welke getallen die gebaseerd is.
Verder ziet de grafiek voor Diablo3 er dan misschien anders uit en zijn de exacte getallen er anders uit, maar het principe blijft gelijk, namelijk dat de levels exponentieel oplopen. Het blijft dus nog steeds zo dat als je rond level 5 een dungeon overnieuw gaat doen, dat je van dat verschil als je level 15 of 25 bent, in verhouding nauwelijks iets meer merkt.

Waar heb je trouwens die percentages 125/100/45% vandaan? Is dat proefondervindelijk vastgesteld, of heb je daar een bron van? Just curious...

@Itsnotrudy, ten eerste vind ik het gewoon interessant hoe het in elkaar zit, en ten tweede mensen gaan stukken overnieuw doen zoals gezegd om extra gold, experience of items te halen. Ik doe het (op dit moment) eerlijk gezegd vooral voor de experience, dus tja dan is het wel handig om te weten of wat je doet uberhaupt zin heeft. Als het inderdaad zo is als douweegbertje zegt, dat je maar 45% krijgt als je te ver terug gaat, dan is dat wel handig om te weten.

@MicGlou, ik heb nooit gezegd dat ik geen stukken overnieuw doe; ik vraag me alleen maar even af hoe het in elkaar zit en hoeveel zin het heeft afhankelijk van op welke manier je het doet.

Door Tweakers user RagingR2, donderdag 7 juni 2012 16:19

Ik kwam trouwens deze 2 nog tegen waar nog wel een paar interessante dingen in staan:

http://www.diablowiki.net/Maximum_level
http://www.diablo3-leveli...erience-work-in-diablo-3/

Zoals:
- Diablo3 is bewust zo gemaakt (in tegenstelling tot Diablo2) dat je niet eindeloos hoeft te grinden (althans niet voor de XP) om de game door te komen, of om aan het einde van Hell het maximale level te halen, in het geval van Diablo3 dus 60
- De combo bonussen; hier had ik even niet aan gedacht, maar het maakt natuurlijk nogal wat uit of je (afhankelijk van je speelstijl) veel combo's maakt, of dat je juist uitgebreid de tijd neemt (of door je skills/wapens gedwongen bent) om elk beestje omstebeurt te killen; dan haal je dus ook een stuk minder XP binnen.

Ik speel nu met een Monk en die heeft wel wat leuke dingen om combo's te maken (maar die heeft elke class ongetwijfeld wel) zoals Cyclone Strike (pull enemies within 24 yards toward you) in combinatie met Lashing Tail Kick (unleash a deadly roundhouse kick). Die twee zijn samen wel leuk om grote groepen op te ruimen en veel combo bonussen te halen. :)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 juni 2012 12:36]


Reageren is niet meer mogelijk