Bulletstorm rant... sorry moest effe.

Door RagingR2 op donderdag 28 april 2011 23:49 - Reacties (14)
Categorie: -, Views: 3.716

Ik voelde daarnet de enorme behoefte om even te ranten naar aanleiding van de game Bulletstorm. En nee, die game is zéker niet *alleen maar* frustratie. Anyway, ik dacht ik pleur hem hier ook effe neer.

Zonet de game Bulletstorm (op de PC) uitgespeeld.
Erg vette game, één van de vetste games qua graphics die ik lately gezien heb, en ondanks de totale cheesy over-the-top gameplay bleef het toch boeiend, o.a. door de geweldige dialoog. :) ...en omdat het gewoon leuk blijft om mega-domme tegenstanders te killen door ze met een maat 128 army boot tegen een giga-cactus aan te schoppen! (desnoods 2000x achter elkaar gewoon OMDAT HET KAN!!!!)

Maarrrr... het volgende moest ik toch ook echt even kwijt:

Wat een waardeloos ON-bevredigend KUT einde zeg. Gefeliciteerd, *alweer* een spel naar de klote geholpen door "railroaded storytelling". Nee, ik moet zeker blij zijn dat het einde wordt open gelaten, omdat er dan mogelijk nog een sequel komt. 8)7 Fuck that... op dit moment heb ik in elk geval meer zin om iets te slopen uit pure teleurstelling/frustratie. :(

SPOILER ALERT VOOR DE REST VAN DEZE POST

Zo ongeveer de hele laatste 10 minuten van wat feitelijk het einde van het verhaal van het spel is, bestaat uit één lang filmpje waar je met je armen over elkaar kan gaan zitten, en héél af en toe een keer de linker muisknop mag indrukken.
En, hoe cheesy kun je het krijgen: de eindbaas is dood.... OH NEE TOCH NIET, alleen maar omdat "het filmpje" bepaalt dat jij hem tegen een scherpe spike aan duwt, en je dus niet even zelf kan beslissen om hem nog 2 kogels door zijn kop te jagen voor de zekerheid (of een overcharged explosieve ADHD-stuiterbal in zijn reet want JA OOK DIE zitten in het spel). En dus, na een verhaallijn die als je het mij vraagt voor een FPS-game anno 2011, en zeker voor eentje die zo action-packed en over-the-top als Bulletstorm is, dan wel weer opvallend lang was, gaat vervolgens na welgeteld 7 hoofdstukken ("acts") die vooral in het teken staan van het achtervolgen van één van de meest succesvol-qua-irritant-zijnde eindbazen in recent gaming history, diezelfde eindbaas er vrolijk vandoor met een blije lach op zn rotkop. FIJN, bedankt hoor.

Na deze totaal verbluffende anticlimax die wat mij betreft het historische dieptepunt tot nu toe is van de frustratie die "railroaded storytelling" veroorzaakt, volgt er nog een zinloze 5 minuten aan gameplay waar je naar de escape pod moet rennen, maar dat terzijde...

Ik besef me overigens volledig dat een groot deel van het irritant zijn dus komt doordat ik gewoon niet van open eindes hou, zeker niet nadat ik al een half uur strak sta van de adrenaline om het laatste gedeelte van de game uit te spelen, en GODVERDOMME DIE A**HOLE VAN KANT TE MAAAAAKKENNNNNNNNN. (om even weer te geven wat je gemoedstoestand op dat moment is). Maar mijn punt is ook zéker dat die frustratie nog *minstens* gequadrateerd wordt door het feit dat je "vast" zit in een soort filmpje, met dank aan de gewéldige uitvinding van railroaded storytelling, wat als je het mij vraagt een irritant monster aan het worden is wat de afgelopen tijd in gaming-land compléét uit de bocht aan het vliegen is. Ik wil verdomme gewoon rondlopen. Als ik de muis beweeg wil ik niet ineens "vast" zitten in een filmpje. Ik speel verdomme "first person" spellen omdat IK die persoon wil spelen, en niet om de computer het over te laten nemen op het moment dat dat de makers leuk leek. GRRRRRR.

Sidenote: Die campaign van Call of Duty: Black Ops was wat dat betreft ook dramááátisch. Om de haverklap kickt er weer een filmpje in waardoor je geen enkele input-invloed meer hebt, en de tijd dat je wel kunt bewegen loopt er de halve tijd een dude irritant voor je neus die jou zou moeten helpen, maar dus alleen maar de weg verspert waar door je niet door kunt lopen. Want het concept "railroad" is bij Black Ops wel héél letterlijk opgevat: de halve tijd is het pad wat jij kunt/mag bewandelen ook echt letterlijk maar zo breed als een enkel spoor, en dus net te smal om een NPC te passeren. Als ik file wil ga ik wel op de A2 staan! En als ik een actiefilm wil kijken met mijn armen over elkaar, dan zet ik Die Hard deel 1 wel op... Totale gameplay FAAL als je het mij vraagt.

Maar terug naar die eindbaas van Bulletstorm...
Echt; waar is die goeie ouwe tijd waar de eindbaas gewoon in 1000 bloederige stukjes uiteenspatte, never to be seen or heard of again? Net alsof je een eindbaas persé moet laten leven om een sequel te kunnen maken? Dat heeft de mensen bij Doom, Quake, of noem maar een franchise op ook nooit tegengehouden. Als het spel goed genoeg is en er ontstaat *daardoor* (en niet door een cheesy open einde) vraag naar een sequel, dan VERZIN je gewoon ter plekke á la Goede Tijden, Slechte Tijden* een mega cheesy manier waarop de eindbaas reincarneert, of er een nieuwe slechterik opstaat. Lekker boeiend? Alles beter dan je potentiële fans in de éérste game van wat misschien een franchise moet worden op te zadelen met zo'n stom kuteinde.

/RANT a.k.a. "Zeau, ik heb gezegd!"

P.S.: Ja, dit lucht wel degelijk op. :) Dus dank voor uw aandacht.

* Goh, heeft GTST anno 2011 toch nog één punt van meerwaarde gekregen in dit universum, door als vergelijking te dienen bij het maken van mijn punt. :P

Volgende: Tussenstand van m'n huidige gamesysteem 05-'11 Tussenstand van m'n huidige gamesysteem
Volgende: Acer Extensa vervangen door Compaq Presario 07-'10 Acer Extensa vervangen door Compaq Presario

Reacties


Door Tweakers user shishdem, donderdag 28 april 2011 23:53

Ritalinnetje?

:) Maar je mag alsnog wel iets kapotmaken hoor, daar niet van ;)

[Reactie gewijzigd op donderdag 28 april 2011 23:54]


Door Tweakers user RagingR2, vrijdag 29 april 2011 00:08

net tweaker schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:53:
Ritalinnetje?

:) Maar je mag alsnog wel iets kapotmaken hoor, daar niet van ;)
Nee dit lucht veel meer op. :)
En het levert ook (hopelijk) weer iets op voor anderen om te lezen, als food for thought (of discussie). :P

Door Tweakers user RobIII, vrijdag 29 april 2011 00:31

Ik had werkelijk géén idee waar je 't over had, non-gamer als ik ben, dus ik moest even youtuben om een indruk te kijken. En toen zag ik dit (@4:10-4:20). I LOL'ed :D
Get his armor off and... shoot him in the ass. Get the fire in the hole skillshot. To the best of my knowledge this is the only videogame that allows you to give your enemies a colon cleansing with lead which is clearly worth 60 dollars out of the box"

[Reactie gewijzigd op vrijdag 29 april 2011 00:37]


Door Tweakers user In Search of Sunrise, vrijdag 29 april 2011 02:42

Een open einde kan best, maar ligt eraan hoe ze dat aanpakken.
The Witcher heeft eigenlijk ook een open einde en toch gaat de zogezegde eindbaas dood. Daarna volgt dan nog een allerlaatste scene en die scene is de opmaat voor het aankomende The Witcher II. Reïncarnatie ben ik niet zo voor. Dat is een trucje wat Blizzard al doet met Diablo en erg gelukkig word je daar niet van. Nu ook weer bij diablo III.

Door Tweakers user RagingR2, vrijdag 29 april 2011 06:45

@RobIII ja de game zit vol met dat soort spul, en dat blijft wel 7 hoofdstukken leuk hoor. :)

@ In Search of Sunrise, wat jij bij The Witcher beschrijft, daar hou ik dus ook echt niet van. Dan heb je dus in feite de hele game voor niks je best zitten doen. Wat ze bij Diablo doen vind ik qua "satisfaction" veel slimmer. Okee, je hebt even zo'n moment van "Verdomme hoe kan het nou dat hij ineens weer magically leeft?" maar dat moment van frustratie zit in elk geval niet nét nadat je de game hebt uitgespeeld. :) Dat moment zit dan wanneer ze de sequel bekend maken, of wanneer het verhaal bekend wordt. Maar goed daar kom je dan wel weer overheen omdat op zo'n moment toch echt het gevoel overheerst van "Toch wel vet dat er een sequel komt!"

Door Tweakers user Joindry, vrijdag 29 april 2011 08:12

Haa the Duke:
Trekt kopt van Aliën eraf en doet zijn behoefte is de nek van de onthoofde aliën terwijl hij zijn krant leest. Ik was toen rond de 13-14 jaar denkik en mijn ma wist niet wat haar overkwam toen ze al dat "geweld" zag.
Iedere game die een beter einde als deze heeft waarschijnlijk een fanbase voor een heel lange tijd. Want bij mij is het zo dat de bossbattle lang in mijn geheugen blijft.

Door Tweakers user thewizard2006, vrijdag 29 april 2011 08:13

Ik had zo ongeveer hetzelfde gevoel :) Leuk spel om te spelen, orgineel ook. Had regelmatig iets van wooooow :) Big ass enemies. Maar het einde is idd corny. Eerste wat in mij opkwam was.... be prepared for bulletstorm II

Door Tweakers user Jesserr, vrijdag 29 april 2011 09:12

I feel you.
Dit spel ken ik dan niet, maar ik vind het toch heel herkenbaar, mensen die vluchten terwijl je zelf allang had bedacht dat je een kogel door zijn kop wilde jagen.
Die wegversperringen door NPC's vind ik ook superhinderlijk, laat me lekker zelf bepalen waar ik heen ga, of zeg mission failed als ik mijn orders niet goed uitvoer. Maar geef me in ieder geval de mogelijkheid om die orders niet goed uit te voeren.

Door Tweakers user YopY, vrijdag 29 april 2011 09:16

Plus één. FPS games moet je altijd wat vrijheid in houden, de momenten waar ineens de volledige besturing van je karakter overgenomen worden vind ik irritant. Ze zijn iets minder irritant als ze nog wel (tot op zekere hoogte) camerabesturing toelaten, maar dan nog. Ik meen me te herinneren dat CoD 2 dit niet (of slechts sporadisch) deed, of op zijn minst minder irritant.

Half-life, aan de andere kant, deed daar niet aan :). Dat was overigens ook (voor zover ik me herinner) de eerste FPS met een stevig verhalend element. Unreal zat ook een verhaal in, maar dat was statischer, door het lezen van dingen.

Ben nu met Crysis 2 bezig, dat zit op het randje. Heb net een stukje gedaan met veel actie, maar om de een of andere reden hadden de ontwikkelaars in gedachten dat je dit allemaal op een veel te ver ingezoomde en onstabiele manier moest bewonderen, dus effectief mis je de helft van wat er gebeurt.


Door Tweakers user Vengeful, vrijdag 29 april 2011 09:45

@In search of sunrise en RagingR2

Niet helemaal waar. Aan het einde van The Witcher heb je de baas verslagen, de wereld gered, etcetera. Dat is af. Het laatste filmpje is niet zozeer een open einde alswel een teaser voor het vervolg. Je hebt niet zozeer het gevoel dat je het hele spel voor niks hebt zitten spelen, want de verhaallijn was af en wat er op het einde gebeurt is eerder een verrassing, omdat er in 't hele spel niks heeft gewezen op wat er ging gebeuren. Mijn reactie was dan ook meer richting:

WAAAAAAAAAAH!!! WATSKEBURT?!?!?! Deel 2! Deel 2! Deel 2!! NUNUNUNU!!!

Door Tweakers user BeerenburgCola, vrijdag 29 april 2011 14:06

Ik vond het einde van Killzone 3 (singleplayer) ook een beetje een anticlimax.
Toch speel ik nu overnieuw op een hogere moeilijkheidsgraad.
(ook omdat PSN plat ligt...)

Dit soort spellen speel je niet om het verhaal, alhoewel dat natuurlijk wel een plus kan ziin.

Het slechtste verhaal wat ik to nu toe tegen gekomen ben, was Quake II, waar ik niks van snapte.
Wel lekker aliens knallen.

Daar gaat het toch om ?

Bij een spel als FFXIII was het einde juist weer het beste deel van het hele verhaal.
FF waardig.

Door Tweakers user Hakker, zaterdag 30 april 2011 16:24

Als je een onbevredigend einde wilt hebben dan is het Borderlands wel. Het speel is wel tof maar het einde.... nee die is zeker niet goed te noemen.

Door Tweakers user In Search of Sunrise, woensdag 11 mei 2011 11:47

Vengeful schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:45:
@In search of sunrise en RagingR2

Niet helemaal waar. Aan het einde van The Witcher heb je de baas verslagen, de wereld gered, etcetera. Dat is af. Het laatste filmpje is niet zozeer een open einde alswel een teaser voor het vervolg. Je hebt niet zozeer het gevoel dat je het hele spel voor niks hebt zitten spelen, want de verhaallijn was af en wat er op het einde gebeurt is eerder een verrassing, omdat er in 't hele spel niks heeft gewezen op wat er ging gebeuren. Mijn reactie was dan ook meer richting:

WAAAAAAAAAAH!!! WATSKEBURT?!?!?! Deel 2! Deel 2! Deel 2!! NUNUNUNU!!!
Je hebt de uiteindelijke baas verslagen ja (die eerst zelfs niet ter sprake komt), de wereld is nog niet zozeer gered. Je hebt gewoon je taak gedaan. Dat is nu de insteek van de witcher. Het laatste filmpje is wel degelijk de opmaat voor het vervolg. Waarom denk je dat het de subtitel Assassins of Kings heeft. Dat filmpje heeft daar mee te maken. En ik noem het verder een open einde. Het eindigt met dat filmpje en je krijgt het idee dat het niet afgesloten is. Ik zeg trouwens nergens dat je het hele spel voor niks hebt zitten te spelen. Dat waren de woorden van RagingR2.
RagingR2 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 06:45:
@RobIII ja de game zit vol met dat soort spul, en dat blijft wel 7 hoofdstukken leuk hoor. :)

@ In Search of Sunrise, wat jij bij The Witcher beschrijft, daar hou ik dus ook echt niet van. Dan heb je dus in feite de hele game voor niks je best zitten doen. Wat ze bij Diablo doen vind ik qua "satisfaction" veel slimmer. Okee, je hebt even zo'n moment van "Verdomme hoe kan het nou dat hij ineens weer magically leeft?" maar dat moment van frustratie zit in elk geval niet nét nadat je de game hebt uitgespeeld. :) Dat moment zit dan wanneer ze de sequel bekend maken, of wanneer het verhaal bekend wordt. Maar goed daar kom je dan wel weer overheen omdat op zo'n moment toch echt het gevoel overheerst van "Toch wel vet dat er een sequel komt!"
Nee, dat is niet zo. Het is niet zo dat je alles doelloos gedaan hebt. Dan begrijp je het niet. De uiteindelijke daders heb je te pakken gekregen, waar het in het begin om ging en je hebt je plicht gedaan. Op dat punt is het spel ten einde. Het is echter het allerlaatste filmpje dat een beetje raar eindigt en je met vragen achterlaat. Vragen die op dat moment onbeantwoord blijven.
Nee, ik vind Diablo niet qua tevredenheid(de vertaling van satisfaction) slimmer. Dan liever de aanpak zoals met The Witcher. Dat is echt een verhaal. Met diablo wordt iedere keer hetzelfde trucje herhaald en dat vind ik meer frustrerender. Weer een reïncarnatie en weer tegen diablo. Je had hem immers al uitgeschakeld. Het idee dat dit niet zo is geeft meer frustratie dan een filmpje wat je achterlaat met onbeantwoorde vragen.
Niettemin vind ik Diablo nog steeds een geweldig spel hoor, daar niet van. En ik zal deel 3 ook wel halen. Maar qua verhaal is het matig.

Reageren is niet meer mogelijk