'Stack' backup storage van TransIp

Door RagingR2 op woensdag 22 juni 2016 21:53 - Reacties (27)
Categorie: -, Views: 9.527

Online backup lijkt steeds verder in de lift te zitten. Naast de 'standaard' bedrijven die inmiddels gemeengoed zijn, zoals Google (met Google Drive) en Dropbox met hun gratis oplossingen, zijn er steeds meer aanbieders die betaalde, maar nog wel redelijk betaalbare online storage of backup bieden. Zoals bijvoorbeeld Crashplan die voor $ 60 per jaar voor 1 computer onbeperkte online storage biedt.

Data in Amerika?
Een argument dat ik tot nu toe wel eens hoorde was: ja, maar die bedrijven zitten allemaal in Amerika, of de storage staat in Amerika, dus je data staat fysiek in Amerika, en wie zegt dan dat niet de eerste de beste veiligheidsdienst zonder goede reden in al jouw data kan gaan zitten neuzen? Niet alleen als je "min of meer legale" bestanden wilt gaan backuppen, maar ook voor de mensen die wat paranoïde aangelegd zijn of hele gevoelige data willen gaan opslaan (zoals zelf ontwikkelde software of ontwerpen), kan dat een argument zijn.

Stack van TransIp
Sinds kort heb je nu de Nederlandse provider TransIp, die met zijn storage dienst "Stack" gratis 1TB online opslag aanbiedt. Nu weet ik niet zeker of dat betekent dat je data ook fysiek in Nederland komt te staan, maar het is in elk geval weer een nieuwe dienst erbij, en 1TB is natuurlijk niet niks. Google geeft je standaard 15GB voor je hele Google account, dus inclusief Drive, Gmail, en eventuele foto's die je nog op Picasa (tegenwoordig Google Photos) hebt staan. Nu kan 15GB genoeg zijn als je wat huis-tuin-en keuken bestanden of werk- of school- gerelateerde documenten wilt opslaan, maar als je bijvoorbeeld fotografie als hobby hebt of video-bestanden wilt opslaan, dan is 15Gb natuurlijk zo vol. Op Dropbox is het vergelijkbaar, daar krijg je standaard 2Gb, en kun je nog wat extra Gb's verdienen als je bijvoorbeeld andere mensen met succes uitnodigt voor Dropbox. Ik heb nu zelf 5,5Gb opslag op Dropbox, wat natuurlijk ook niet heel veel is.

Stack heeft blijkbaar de filosofie: online opslag wordt steeds groter en goedkoper, en over een paar jaar is 1TB gratis opslag waarschijnlijk heel normaal, dus waarom beginnen wij daar nu niet gewoon mee? Okee... ik wist niet dat een business model zo werkte, maar ik vind het prima, en het resultaat daarvan is natuurlijk alleen maar fijn. :)

Ik heb inmiddels een Stack account, want ik dacht ik ga dat toch eens even uitproberen. Vanwege de grote populariteit werd er bij het aanmelden voor gewaarschuwd dat je feitelijk een invite aanvraagt, en dat ze niet kunnen zeggen binnen hoeveel tijd ze je die kunnen sturen. Ik had hem zelf al binnen 3 dagen in mijn mailbox, dus dat viel mee.

Functionaliteit van Stack
Op het eerste gezicht lijkt die dienst erg op Dropbox. Er zit een webinterface bij waar je met slepen mappen en bestanden kunt uploaden, en je kunt een desktop applicatie downloaden waarmee je bijvoorbeeld een syncmap op je harde schijf kunt aangeven, waar je dan dus alles in kunt zetten wat je wilt backuppen, hetgeen dan automatisch wordt gesynchroniseerd met je online Stack storage.

Voor de gevorderden schijnt het ook mogelijk te zijn om je Stack storage als virtuele partitie in Windows te laten verschijnen, zodat je er gewoon via de verkenner dingen naar toe kunt kopiëren of verplaatsen. Maar ik heb het idee dat dat een beetje pionieren voor gevorderden is, en persoonlijk hou ik het liever bij altijd-werkende gebruiksvriendelijke oplossingen in de vorm van de desktop-applicatie en de web-interface waar je altijd en overal bij kunt. Sorry, ik ben een heel slecht gemakzuchtige non-Tweaker, ik weet het. ;)

Nu vind ik, net als bij Dropbox, die applicatie echter wel erg minimalistisch. Je kunt welgeteld één syncmap aanduiden, niet meer, niet minder. Je kunt wel submappen daarvan selecteren of juist uitvinken zodat ze niét gesyncd worden. Dus je kan als 'map' ook een harde schijf of partitie kiezen, en daar dus de mappen van aan/uitvinken. Maar als je meerdere grote mappen van verschillende partities wilt syncen; dat kan dus niet. Dat vind ik redelijk raar als je 1TB storage aanbiedt; ik bedoel de kans is dan toch vrij groot dat mensen dingen van verschillende partities zullen willen backuppen om die 1TB te vullen? Een simpele "upload" knop om naast je syncmap ook nog los mappen te uploaden die je niét persé wilt synchroniseren (gewoon als online opslag of handmatige backup oplossing dus), ontbreekt in de desktop applicatie, en de logica daarvan ontgaat mij eerlijk gezegd. Om toch even de vergelijking met Dropbox te maken: als je die desktop applicatie daarvan installeert, krijg je in de Windows verkenner gewoon een optie erbij (shell integratie). Als je rechts op een map of bestand klikt, staat er onder het kopje "kopiëren naar..." gewoon een optie Dropbox bij. Dan kopieert hij het weliswaar naar je synchronisatiemap die je voor Dropbox hebt ingesteld, waardoor het dus ook een 2e keer op je harde schijf komt te staan, en van daaruit met je online Dropbox storage wordt gesynchroniseerd. Maar goed, het is beter dan niets. En nogmaals: het ontgaat mij een beetje waarom je zoiets simpels er niet gewoon in zou bakken; het lijkt me toch simpel te maken. Het lijkt alsof Stack, en in mindere mate Dropbox, vastgeroest zitten in hun eigen filosofie die blijkbaar draait om een synchronisatiemap. Maar dat geeft voor de gebruiker behoorlijke beperkingen, die onlogisch aanvoelen en soms zelfs nagenoeg onwerkbaar kunnen worden.

Niet alleen wil ik niet álles (potentieel dus maximaal 1TB totaal) wat ik op Stack ga opslaan, in die éne syncmap op mijn harde schijf verzamelen, laat staan kopiëren. Zoals gezegd zou het ook betekenen dat je alles wat je via de desktopapplicatie naar de storage wilt (laten) uploaden, in één map of partitie zou moeten verzamelen, wat bij totaal 1TB aan data lang niet altijd mogelijk is. En ten derde ben ik ook gewoon een beetje huiverig voor het automatisch synchroniseren van een map op mijn harde schijf met mijn storage account. Zo van: als ik per ongeluk iets delete, dan is het meteen op 2 plekken tegelijk weg! Misschien ligt die angst aan mij... Maar ik gebruik mijn synchronisatiemap dus liever als inbox/outbox, en niet als de uiteindelijke storage locatie (lokaal niet én onlinen niet) voor mijn meest belangrijke data.

Nu kun je ook mappen via de Web-interface uploaden. Gewoon door ze te slepen. Tenminste: dat kan nu, sinds kort, volgens mij? Want toen ik het pakweg een week of 2 geleden probeerde, kreeg ik de melding dat je mappen groter dan 1 of enkele GB's (weet niet meer precies) niet via de webtool kon uploaden. Dat schiet natuurlijk niet op als je meerdere GB's of zelfs tientallen of honderden GB's aan data wilt gaan uploaden. En volgens mij kun je tot voor kort ook nog geen hele map inclusief mappenstructuur (submappen en bestanden daarin) in één keer via de webinterface uploaden. Dat was natuurlijk helemaal behelpen, want dan moest je per keer een map aanmaken, en dan weer een submap daarin, en dan waar je het wilt hebben de juist bestanden er in slepen. Ook hier weer: dat schiet lekker op als je een complete mappenstructuur van tientallen of honderden GB's wilt gaan uploaden... NOT!!

Nu lijkt dat dus ineens wel te werken; ik krijg de melding niet meer, en hij is vrolijk een mappenstructuur van meerdere GB's aan het uploaden. Dus ik ben maar eens begonnen mijn complete fotografie-archief te uploaden, wat bij elkaar toch inmiddels exponentieel aan het groeien is naar meerdere honderden GB's, dus ik ben nog wel even bezig.

En dan dit puntje nog...
Het laatste voorbehoud wat ik nog heb, en wat helaas niet in 1x weg te nemen is, is dat ik op het internet, onder andere op het gebruikersforum van Stack, wat onheilspellende berichten zag over videobestanden die niet geupload konden worden (vage foutmeldingen), en video- en/of fotobestanden die na het uploaden corrupt of onbruikbaar bleken te zijn. Die berichten waren weliswaar van enige tijd geleden, dus ik weet niet of dat nu opgelost is. Maar zoiets is natuurlijk funest! Zoals iemand het verwoordde: een backup of storage dienst die de integriteit van je bestanden niet kan garanderen, is een sléchter alternatief dan helemaal géén backup. Ik hoop dus voor iedereen dat dit nu daadwerkelijk opgelost is, en ik hoop voor Stack dat dit soort berichten definitief tot het verleden behoren, en als dat het geval is, dat dit geen gerucht blijft wat nog lang gaat rondzingen. Want als zoiets met je naam wordt geassocieerd, kon hun prachtige initiatief om iedereen 1TB gratis opslag aan te bieden, wel eens onfortuinlijk een nare bijsmaak gaan krijgen waar je niet meer vanaf komt...

Volgende: Komeet C/2012 S1 ("ISON") 11-'13 Komeet C/2012 S1 ("ISON")

Reacties


Door Tweakers user tiempjuuh, woensdag 22 juni 2016 23:00

Stack is feitelijk heel nauw verwant met Owncloud (ze draaien iets afgeslankte Owncloud software). Omdat de Stack software niet werkt op OpenSUSE Tumbleweed draai ikzelf de Owncloud sync software. Die is veel uitgebreider en kan meerdere mappen synchroniseren.

Het verdere voordeel van Stack is dat er WebDAV-toegang tot verkregen kan worden. Daardoor kan ik via mijn mobiel heel eenvoudig toegang krijgen tot mijn Stack. Overigens kan ook op Android gewoon weer de Owncloud applicatie gebruikt worden. :)

EDIT: Vwb de corrupte bestanden; ik kreeg enige tijd geleden een e-mail van TransIP dat dit probleem speelde en aangekaart was. Een paar dagen later kreeg ik opnieuw een mail dat de bug gefixt was en de patch uitgerold. Het zou nu niet meer voor moeten komen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 juni 2016 23:02]


Door Tweakers user sfranken, donderdag 23 juni 2016 01:22

Stack werkt prima inderdaad, vooral vanuit Gnome. Je koppelt 'm als zijnde OwnCloud in GNOME Documents (Nautilus) en je bent klaar.

Dan is het gewoon een map in je file browser. Werkt als een trein.

Door Tweakers user nolife, donderdag 23 juni 2016 08:37

Nu weet ik niet zeker of dat betekent dat je data ook fysiek in Nederland komt te staan, maar het is in elk geval weer een nieuwe dienst erbij, en 1TB is natuurlijk niet niks.
StackIP heeft een mooi datacentertje in Amsterdam staan, voor zover ik weet staat daar alle data. Als je daar meer over wilt weten moet je het aan MasterPrutser vragen, die heeft daar een uitgebreide rondleiding gehad.

Het WebDAV-gedoe kan ik zeker aanbevelen, er zijn uitgebreide handleidingen op de site van TransIP beschikbaar (bijvoorbeeld https://www.transip.nl/vr...erkschijf-toevoegen-mijn/ ).

En, mocht je iets te vragen hebben, TransIP heeft een uitstekend support-systeem! Voor zover ik er ervaring mee heb, reageren ze snel, helpen ze goed en zijn ze vriendelijk. Eigenlijk heb ik nog nooit eerder zo'n goede klantenservice gezien.

Door Tweakers user KnoxNL, donderdag 23 juni 2016 10:55

Stack werkte in het begin maar meh. Ik was er al snel bij met een invite.

Maar ik moet zeggen, dat het tegenwoordig prima werkt icm cloudstation van synolgy. Al mijn files worden encrypted bij Stack geplaatst, zodat zelfs als stack gehackt wordt ze niks met mijn data kunnen.

Ik vind het ideaal!

Dit icm een dagelijkse backup naar een andere Synology bij mijn ouders thuis geeft mij 2 offsite backups :)

Een hoop van de door jou genoemde bezwaren zijn ook niet van toepassing als je een synology gebruikt.

[Reactie gewijzigd op donderdag 23 juni 2016 10:56]


Door Tweakers user i-chat, donderdag 23 juni 2016 13:04

hier ook iemand met stack ik vind het een goed systeem, zelf heb ik wat problemen gehad met webdav waardoor mijn hele container crashte en mijn stack zo'n 10 uur lang onbereikbaar was, de volgende ochtend had ik een mail met excuses en een korte uitleg wat er was gebeurd en dat ze het inmiddels hadden gefixed, ik vind dat voor een gratis dienst eigenlijk best bijzonder.

persoonlijk zou ik echter graag zien dat ze de software verder zouden aanpassen en/of meer mogelijkheden uit owncloud zouden halen.

zo heeft transip bijv een email service voor 2 euro per maand, maar is er geen intergratie tussen die email dienst en stack... wat mij betreft mogen ze dus die email dienst wel aansluiten bij stack, door de email en calendar apps uit owncloud te intergeren, naar webdav ook call en groupdav te ondersteunen, en je storage ook beschikbar te stellen voor een aantal email accounts. voor zo'n 5 euro per maand, zou me dat een prima alternatief lijken voor mijn huidige google-apps (free) account.

Door Tweakers user eL_Jay, donderdag 23 juni 2016 15:46

Is de snelheid ondertussen al verbeterd? Ik gebruik hem als alternatief voor google's drive. (backup foto's, video's en documenten, gebruik het max 4 keer per jaar) maar de upload snelheid was waardeloos.
Op een 50/50 lijn haalde ik met geluk 1 MB.

[Reactie gewijzigd op donderdag 23 juni 2016 15:47]


Door Tweakers user RagingR2, donderdag 23 juni 2016 15:55

eL_Jay schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:46:
Is de snelheid ondertussen al verbeterd? Ik gebruik hem als alternatief voor google's drive. (backup foto's, video's en documenten, gebruik het max 4 keer per jaar) maar de upload snelheid was waardeloos.
Op een 50/50 lijn haalde ik met geluk 1 MB.
1Mb up bedoel je neem ik aan?
Weet ik zo even niet... ik kan thuis eens even kijken wat ik haal, maar ik moet er meteen bij zeggen dat ik het laagste all-in-one abonnement heb van Ziggo, dus ik weet zo niet precies welke snelheden ik dan uberhaupt kan halen.

Door Tweakers user carbidsjitter, vrijdag 24 juni 2016 08:19

KnoxNL schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:55:
Stack werkte in het begin maar meh. Ik was er al snel bij met een invite.

Maar ik moet zeggen, dat het tegenwoordig prima werkt icm cloudstation van synolgy. Al mijn files worden encrypted bij Stack geplaatst, zodat zelfs als stack gehackt wordt ze niks met mijn data kunnen.

Ik vind het ideaal!

Dit icm een dagelijkse backup naar een andere Synology bij mijn ouders thuis geeft mij 2 offsite backups :)
Dat heb je goed voor elkaar!

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 24 juni 2016 09:16

eL_Jay schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:46:
Is de snelheid ondertussen al verbeterd? Ik gebruik hem als alternatief voor google's drive. (backup foto's, video's en documenten, gebruik het max 4 keer per jaar) maar de upload snelheid was waardeloos.
Op een 50/50 lijn haalde ik met geluk 1 MB.
de laatste keer dat ik via een 50/50 verbinding werkte had ik zo'n 1.8 ~ 2,3 MB/s
maar er zouden recentelijk snelheidsverbeteringen hebben plaats gevonden.

Door Tweakers user LankHoar, vrijdag 24 juni 2016 09:59

[url url="https://ragingr2.tweakblogs.net/blog/13417/stack-backup-storage-van-
EDIT: Vwb de corrupte bestanden; ik kreeg enige tijd geleden een e-mail van TransIP dat dit probleem speelde en aangekaart was. Een paar dagen later kreeg ik opnieuw een mail dat de bug gefixt was en de patch uitgerold. Het zou nu niet meer voor moeten komen.
Inderdaad, en ze kwamen ook met een tool om te zien of en welke van jouw bestanden corrupt waren. Ik heb die tool gebruikt en had er een paar bestanden tussen zitten die ik toen met 1 druk op de knop opnieuw kon uploaden.

Ja het is heel naar dat juist een dienst zoals Stack dergelijke problemen heeft, echter vind ik dat ze het hele netjes hebben opgelost, en erg duidelijke communicatie geleverd hebben van begin tot eind. Overal worden fouten gemaakt, dat is niet te vermijden. Hoe ze opgelost worden is veel belangrijker, en voor mij is dit geen reden om Stack niet te vertrouwen.

Overigens, zowel Stack als een automatische Synology backup zijn imo nog geen vervanging voor een offsite, offline backup, die je wat minder regelmatig (1x per maand bijvoorbeeld) uitvoert. Mocht je een cryptolocker hebben dan staat ie een dag later ook op je backups dus heb je daar nog geen fluit aan. Offsite offline backups kost misschien iets meer moeite maar je bent zo blij dat je het gedaan hebt indien je iets dergelijks overkomt :)

Oh, en ik gebruik naast Stack ook Crashplan, heerlijke software is dat! Snap alleen niet helemaal waarom eens in de zoveel tijd de drive letter automatisch aangepast word, waardoor ik de library er weer opnieuw moet aanhangen. Daar wil ik binnenkort toch eens naar kijken gezien ik nu eens per x maand de hele backup opnieuw moet laten draaien.

Door Tweakers user RagingR2, vrijdag 24 juni 2016 10:49

LankHoar schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:59:
[...]
Oh, en ik gebruik naast Stack ook Crashplan, heerlijke software is dat! Snap alleen niet helemaal waarom eens in de zoveel tijd de drive letter automatisch aangepast word, waardoor ik de library er weer opnieuw moet aanhangen. Daar wil ik binnenkort toch eens naar kijken gezien ik nu eens per x maand de hele backup opnieuw moet laten draaien.
Wat is er zo fijn aan Crashplan dan? Just curious.

Wat ik me bij Stack nog afvraag; op zich leuk dat ze dus een handleiding op de site hebben om je Stack storage aan een partitie-letter te koppelen, maar waarom bouwen ze dat niet gewoon in, ofwel in de installer van de desktopapplicatie, ofwel in de settings daarvan?

Door Tweakers user RobIII, vrijdag 24 juni 2016 15:07

i-chat schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:16:
[...]


de laatste keer dat ik via een 50/50 verbinding werkte had ik zo'n 1.8 ~ 2,3 MB/s
maar er zouden recentelijk snelheidsverbeteringen hebben plaats gevonden.
Ik heb afgelopen nacht 366.1GB gebackupped tussen (give-or-take) 2:30 en 8:30. Dat is 6 uur voor 366GB ≈ 61GB/u ≈ 1GB/m ≈ 17MB/s op een 200/200 lijn. Ik heb daarvoor mijn Synology DS1513+'s Cloud Sync gebruikt (met encryptie).

Daarnaast heb ik de 'webdav schijf' gemount en er even mee gespeeld onder Debian (Jessie) en ook dat was peanuts (hoewel ik nog wat op/aanmerkingen had op hun 'welkomst PDF' die standaard bij een nieuw account in je 'schijf' staat). Maar een beetje tweaker had die dingen zelf ook wel gespot / gesnapt.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 juni 2016 15:12]


Door Tweakers user LankHoar, vrijdag 24 juni 2016 16:12

RagingR2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:49:
[...]
Wat is er zo fijn aan Crashplan dan? Just curious.
Je stelt het in principe 1 keer in, en Crashplan doet de rest. Je kunt ook vrij veel instellen (o.a. regelmatigheid backup, hoeveel versie historie je wilt bewaren, of en welke encryptie etc.). Je kunt rustig je schijven tijdelijk afkoppelen, hij pakt het zodra je het aansluit zo weer op (ook handig met offsite backup, gewoon even dagje ofzo aanhangen en hij is weer bij). De gratis versie bied mij al genoeg mogelijkheden, en de online backup vind ik niet nodig (imo grootste voordeel van de betaalde versie). Wat ik ook prettig vind is dat ie een melding geeft wanneer X dagen (zelf in te stellen) je backup mislukt. Toch wel fijn zo'n alarmbel.

Disclaimer: ik ben geen expert met backup software. Heb een aantal programma's geprobeerd tot ik op Crashplan uitkwam en ben sindsdien een trouwe gebruiker.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 juni 2016 16:13]


Door Tweakers user i-chat, zaterdag 25 juni 2016 01:06

RobIII schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:07:
[...]

Ik heb afgelopen nacht 366.1GB gebackupped tussen (give-or-take) 2:30 en 8:30. Dat is 6 uur voor 366GB ≈ 61GB/u ≈ 1GB/m ≈ 17MB/s op een 200/200 lijn. Ik heb daarvoor mijn Synology DS1513+'s Cloud Sync gebruikt (met encryptie).

Daarnaast heb ik de 'webdav schijf' gemount en er even mee gespeeld onder Debian (Jessie) en ook dat was peanuts (hoewel ik nog wat op/aanmerkingen had op hun 'welkomst PDF' die standaard bij een nieuw account in je 'schijf' staat). Maar een beetje tweaker had die dingen zelf ook wel gespot / gesnapt.
dat zijn snelheidsverbeteringen waar ik echt gelukkig van word,

hopelijk komt er in mijn nieuwe huis weer glas, want dat soort snelheden maken ofsite backups naar stack prima haal.

Door Tweakers user Spekkie88, zaterdag 25 juni 2016 09:56

Offsite backups gaat prima met stack, ook dagelijks, het is maar net hoe je het instelt...
Ik heb hier een dagelijkse duply incremental en maandelijks een full backup, daarnaast wordt er altijd 1 volledige backup inclusief incrementals van de vorige maand beschikbaar...
Webdav wordt op mijn linux server gemount alleen tijdens backups dus de rest zal ook niet snel ten prooi vallen aan een eventuele cryptolocker...
Daarnaast heb ik ook nog een andere offsite backup elders waarbij het direct via duply gepushed wordt, dus die zal nooit direct gecryptolocked worden tenzij de offsite backup comprimised wordt...

Door Tweakers user RagingR2, zaterdag 25 juni 2016 12:13

nolife schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:37:
[...]

Het WebDAV-gedoe kan ik zeker aanbevelen, er zijn uitgebreide handleidingen op de site van TransIP beschikbaar (bijvoorbeeld https://www.transip.nl/vr...erkschijf-toevoegen-mijn/ ).
Dit heb ik nu gedaan, en was redelijk easy-peasy ja!
Het is op zich wel handig qua gebruiksvriendelijkheid dat je de schijf in Windows ziet. Aan de andere kant biedt het nog niet heel veel extra functionaliteit, maar dat ligt aan Windows, want de indicatie van 'snelheid' en 'tijd resterend' zijn volgens mij nog onnauwkeuriger dan wat Stack zelf aangeeft als je dingen via de webportal uploadt.

Wat ik eigenlijk zou willen is dat je gewoon alles wat je naar Stack wilt uploaden in één keer naar die virtuele netwerkschijf kan slepen, ook als het honderden Gigabytes is, en dat Windows gewoon zelf verder gaat, desnoods nadat je de volgende keer je computer opgestart hebt. Nu moet ik alles in pakketten van ca. 15Gb per keer uploaden, want dat is wat ik ongeveer geupload krijg in een 'computerdag'. Ik heb 4Mbit uploadsnelheid in mijn abonnement zitten, dus dat klopt wel ongeveer. 4mbit = ca. 500 kb/s en ik haal nu 438 kb/s volgens Windows.

Die functionaliteit die ik bedoel, werkt neem ik aan wel zo bij de sync-map die je in kunt stellen. Maar om meerdere redenen is het niet echt handig of uberhaupt mogelijk, om alles wat ik Stack wil backuppen in een syncmap te plaatsen. Al is het alleen maar omdat je maar één syncmap kunt instellen.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 25 juni 2016 12:15]


Door Tweakers user synoniem, zaterdag 25 juni 2016 12:13

Grootste bezwaar van webdav en dus ook van Stack vind ik dat het hele bestand gecached wordt voordat het gekopieerd wordt naar Stack. Als je echt grote bestanden hebt zoals een volledige backup moet je daardoor de volledige ruimte vrij hebben op je lokale harde schijf. Terwijl ik dan denk het origineel staat daar ook al waarom niet een kleine cache gebruiken.

Door Tweakers user i-chat, zaterdag 25 juni 2016 15:12

synoniem schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:13:
Grootste bezwaar van webdav en dus ook van Stack vind ik dat het hele bestand gecached wordt voordat het gekopieerd wordt naar Stack. Als je echt grote bestanden hebt zoals een volledige backup moet je daardoor de volledige ruimte vrij hebben op je lokale harde schijf. Terwijl ik dan denk het origineel staat daar ook al waarom niet een kleine cache gebruiken.
je zou eens kunnen kijken naar de 'officiele owncloud of nextcloud clients die schijnen complatible te zijn, en kunnen multi-account / multi-folder setups te ondersteunen.

verder ben ik het er wel mee eens dat, %cloud en stack in het bijzonder, eigenlijk iets als bittorrent sync zou moeten instellen om data (en dan met name grote hoeveelheden data), up to date te houden.

Door Tweakers user Macsylver, zondag 26 juni 2016 00:51

RobIII schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:07:
[...]

Ik heb afgelopen nacht 366.1GB gebackupped tussen (give-or-take) 2:30 en 8:30. Dat is 6 uur voor 366GB ≈ 61GB/u ≈ 1GB/m ≈ 17MB/s op een 200/200 lijn. Ik heb daarvoor mijn Synology DS1513+'s Cloud Sync gebruikt (met encryptie).

Daarnaast heb ik de 'webdav schijf' gemount en er even mee gespeeld onder Debian (Jessie) en ook dat was peanuts (hoewel ik nog wat op/aanmerkingen had op hun 'welkomst PDF' die standaard bij een nieuw account in je 'schijf' staat). Maar een beetje tweaker had die dingen zelf ook wel gespot / gesnapt.
Dank voor deze info! dat zijn fijne upload snelheden! In combinatie met 1TB toch wel leuk om zelf aan de praat te krijgen op me Synology voor het backuppen van bepaalde gegevens.

Door Tweakers user knetterboy3, zondag 26 juni 2016 20:27

RobIII schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:07:
[...]

Ik heb afgelopen nacht 366.1GB gebackupped tussen (give-or-take) 2:30 en 8:30. Dat is 6 uur voor 366GB ≈ 61GB/u ≈ 1GB/m ≈ 17MB/s op een 200/200 lijn. Ik heb daarvoor mijn Synology DS1513+'s Cloud Sync gebruikt (met encryptie).
Laatst op de universiteit kwam ik in de buurt van 500Mbps upload. Tekstbestanden van ca. 1.5GB stonden binnen een halve minuut op Stack. Deed ik wel via de webinterface.

Door Tweakers user RagingR2, maandag 27 juni 2016 14:20

knetterboy3 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 20:27:
[...]
Tekstbestanden van ca. 1.5GB
Dan heb je best lang zitten typen! ;)

Door Tweakers user babyslick, dinsdag 28 juni 2016 16:12

Op zicht interessant, maar wat ik wel problematisch vind is dat er niet sprake is van een back-up systeem zoals het geval is bij bijvoorbeeld Dropbox. Een bestand dat je per ongeluk overschrijft is niet meer terug te halen. Dat beperkt het nut van deze service wat mij betreft voor het dagelijks gebruik. Wat resteert is dan een service à la Mega.

Door Tweakers user RobIII, woensdag 29 juni 2016 08:53

babyslick schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:12:
Op zicht interessant, maar wat ik wel problematisch vind is dat er niet sprake is van een back-up systeem zoals het geval is bij bijvoorbeeld Dropbox. Een bestand dat je per ongeluk overschrijft is niet meer terug te halen.
Dat kan wel maar kost je een paar euro ;) Voor niets gaat de zon op. Mega is qua kosten duurder overigens (2TB / ¤19.99, Stack: 2TB / ¤10.00).

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 juni 2016 08:57]


Door Tweakers user RagingR2, woensdag 29 juni 2016 11:16

Wat babyslick bedoelt is denk ik dat je bij Dropbox per ongeluk gedelete bestanden nog een bepaalde periode lang terug kunt halen via het knopje 'show deleted files'. Ik dacht dat het 30 dagen was... maar weet niet zeker.

Maar misschien valt dit ook onder de 'backup' functie waar je bij Mega ¤10 voor betaalt. Ik dacht bij de term 'backups' vooral aan scheduled backups, maar misschien is het daarmee ook opgelost dat je oude of verwijderde versies van bestanden kunt terughalen.

Of het bestanden terughalen in de gratis versie van Dropbox ook werkt als je per ongeluk een bestand hebt overschreven met een oude/foute versie, weet ik eerlijk gezegd niet. Op het moment (meestal vrij meteen) dat hij die geynchroniseerd heeft met de andere kant (lokaal naar remote danwel remote naar lokaal) dan ben je volgens mij genaaid, althans in de gratis versie, omdat je dus alleen 'deleted files' kunt tonen en terughalen, voor zover ik weet zit er geen versiebeheer/backup in, toch?

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 juni 2016 11:16]


Door Tweakers user RobIII, woensdag 29 juni 2016 13:58

Je bent natuurlijk "vrij" om met die ruimte te doen wat je wil. Of je 'realtime' synchroniseert of er 1 keer per dag/week/maand een backup naar toe schrijft is natuurlijk helemaal aan jezelf en/of de client/tools die je gebruikt. Versiebeheer idem: je kunt natuurlijk X versies van je backups bewaren in die ruimte. Hoe je dat doet is aan jou.

Ja dropbox e.d. maken dat wat makkelijker met 'shadow copies' en 'versies' en whatnot, maar de essentie is dat je, mits je het zelf een beetje slim aanpakt, prima kunt krijgen/maken/hebben wat jij wil ;)

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 juni 2016 13:58]


Door Tweakers user babyslick, zondag 3 juli 2016 16:35

Je hebt helemaal gelijk, RobIII, bedankt voor de suggestie. Ben gegaan voor STACK in combinatie met crashplan, en dat ziet er vooralsnog prima uit. Wel jammer dat er nu nóg een proces op de achtergrond draait (naast Dropbox en Surfdrive); misschien moet ik laatstgenoemde er maar eens uitgooien.

Door Tweakers user RagingR2, zondag 3 juli 2016 17:00

@RobIII en @babyslick:
Hebben jullie nog tips voor handige tools om 1x per dag/week/maand een backup van een map (of meerdere mappen) naar de Stack schijf (die ik nu virtueel gemount heb in de Windows verkenner) te laten wegschrijven? Ik ben daar niet echt in thuis.

Verder heb ik er ook last van (ik dacht dat ik hier of ergens anders die opmerking ook van iemand zag) dat Windows de virtuele schijf niet automatisch opnieuw connect na startup, ondanks dat ik "reconnect at startup" wel heb aangevinkt. Heeft iemand daar nog een oplossing voor toevallig?

[Reactie gewijzigd op zondag 3 juli 2016 17:01]


Reageren is niet meer mogelijk