Notebook "geupgrade" naar Windows XP

Door RagingR2 op maandag 07 december 2009 14:18
Categorie: -, Views: 1821

Gisteren en vanmorgen met wat kleine hindernissen toch de laptop van Jeanny gereinstalled; een Acer Extensa 5220 die als je het mij vraagt NOOIT met Vista geleverd had moeten worden. Het enige wat erbij zat is de standaard image van Acer die al half vervuild is met "nuttige" (ahum) Acer software erbij, onder de naam "Empowerment Utilities en Technologies". Als je die image reinstallt loopt windows weer even wat vloeiender, maar al heel snel is het even rampzalig als voorheen. Ik weet niet of iemand anders vergelijkbare ervaringen heeft? Maar als je het mij vraagt was dit gewoon één van de eerste generaties laptops die destijds met Vista geleverd werd terwijl de specs daar welbeschouwd helemaal niet tegen opgewassen zijn. De boel een beetje schoonhouden hielp wel wat, en die Vista sidebar uitzetten scheelde ook een hoop resources, maar hoe dan ook was het voor mij vrij duidelijk dat Vista gewoon veel te zwaar was voor dat bakje.

http://www.acer.ua/acer/wr-resource/801491048/upload/E0Entity3/1/Extensa5220.jpg

Dus ik heb nu gewoon eigenhandig Vista erop gezet. Een beetje laat, want we hebben die laptop inmiddels al meer dan een jaar... je weet hoe dat gaat; als je er eenmaal aan begint valt het op zich wel mee hoeveel werk het is, maar ja... wanneer begin je eraan, he?

Gisteren heb ik me er dan toch maar toe gezet. Gelukkig was er een pagina bij Acer waar je alle drivers voor dit model kon downloaden: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/ex_5220.html.
Alleen gek genoeg staan daar volgens mij ook dingen bij voor hardware die er helemaal niet in zit. :S
Drie verschillende WLAN-drivers, 4 webcam-gerelateerde downloads, iets van 5 verschillende VGA-driverpakketten en ik weet niet wat allemaal nog meer. Maar OK vooruit; met Lavalys Everest was het redelijk makkelijk te achterhalen welke hardware er echt in zit en welke drivers ik dus nodig had.

Na de reinstall kwam ik meteen een kettingreactie/labyrinth van gedeeltelijk samenhangende probleempjes/onvolkomenheden tegen. Oorzakelijk gezien is het waarschijnlijk een kettingreactie; het oplossen ervan voelt echter meer als het lopen door een labyrinth waarbij je steeds weer één gang verder probeert te pakken waar dan ook weer geen doorgang blijkt te zijn. Uiteindelijk wel op te lossen dus, maar zoals wel vaker bij Windows het geval is alleen via een vierdubbele omweg waarvan je het idee hebt dat dit toch nooit de bedoeling kan zijn geweest...

Anyway, dat ging ongeveer zo:
- Meteen na het installeren van Windows XP werkten de USB-poorten nog niet. De USB-muis werkte dus ook niet; gelukkig werkte de touchpad wel meteen. Maar aan de USB-stick met drivers die ik had klaargelegd had ik dus ook neit veel. Op zich vond ik het een beetje raar dat Windows niet gewoon zelf de USB-poorten herkent, maar goed, toen heb ik de drivers maar op CD gebrand.
- Ik dacht: de chipset-driver lijkt me de meest geschikte kandidaat om de USB-poorten te laten werken, maar die installer wilde niet starten; zo'n soort foutmelding van verkeerde versie ofzoiets. Een beetje raar dat die alleen vanaf een bepaald SP werkt toch? Of ligt dat aan mij?. Maar OK:
- Dan misschien SP1 eerst maar installeren, misschien dat die chipset-installer daarna wel werkt. Alleen Windows Update wilde niet werken in IE6; ik kreeg een lege pagina met linksonderin een uitroeptekentje met "gereed" erachter.
- Dan IE7 maar proberen te installeren, misschien dat Windows Update dan wel werkt. Maar IE7 kan je natuurlijk ook pas installeren als je SP1 of hoger hebt.
- Dus dan maar via een handmatige download SP1 installeren. Daarna werkte de Windows Update site nog steeds niet, maar de chipset driver wel en voila, daarna werkten de USB poorten vervolgens ook. Daarna SP3 ook handmatig gedownload.
- Daarna kwam ik erachter dat als ik Windows Update niet via het start menu benaderde maar via het 2e of het 3e linkje ofzo op Google, dat ik niet alleen maar een lege pagina kreeg, maar ook de vraag kreeg om een Active X element te installeren. Daarna werkte Windows Update dus wel.

En wat ook wel appart is: zelfs nadat ik SP3 dus geinstalleerd had, geeft Windows Update nog altijd iets van 65 essentiële updates. Euh, ik dacht dat alle belangrijke zooi wel zo'n beetje in SP3 zat, maar blijkbaar hebben ze daarna ook alweer een shitload aan nieuwe updates uitgebracht? :S

Achteraf viel het met minder dan 1 dag werk nog wel mee, en had ik die laptop dus misschien al veel eerder moeten "upgraden" naar Windows XP. Alles werkt nu weer; en een stuk vloeiender dan voorheen gelukkig. Maar zelfs met een goed linkje waar alle drivers te vinden zijn blijft het dus een gepiel en een gepionier als je op een preinstalled laptop een schoon / of een ander OS wilt installeren. Ik blijf erbij dat als je betaalt voor een laptop met OS erbij, en daarmee dus ook indirect betaalt voor het OS, dat het veel handiger en klantvriendelijker zou zijn als ze een *SCHONE* install-CD van het OS meeleveren; dat doen ze bij kant-en-klare PC´s toch ook dacht ik?. Sowieso snap ik niet waarom fabrikanten zonodig van die zelf ontwikkelde "nuttige tools" op zo´n laptop moeten kwakken, zoals de "Empowerment Utilities" bij deze serie Acer laptops, en bij andere fabrikanten heb je ongetwijfeld vergelijkbare troep. Waarom? Of beter gezegd: waarom doen ze dat bij laptops wél terwijl dat bij preinstalled desktop-PC's volgens mij ook niet zo de gewoonte is? En als het ff kan vind ik dat ze ook gewoon een CD-tje met de benodigde drivers erbij moeten leveren, of gewoon de driver-CD´s die je ook krijgt wanneer je PC-onderdelen los koopt. Handig toch? Kleine moeite lijkt me... het kan zo simpel zijn. En daarnaast dan nog het probleem van nieuwe OS-en. Leuk dat MS iets nieuws uitbrengt; en ik snap ook best dat ze dat meteen goed willen promoten door overal deals te sluiten met grote PC- en laptop-fabrikanten. Maar als je het mij vraagt mogen ze voortaan wel íets beter opletten of het OS dat ze aan de man willen brengen wel fatsoenlijk kan draaien op alle laptop die op dat moment te krijgen zijn. Bij de combinatie Extensa 5220 met Vista was dat duidelijk *niet* het geval.

Volgende: Upgrade naar Windows7 28-02
Volgende: Vaag PC-probleem toch opgelost 17-10

Reacties


Door T.net user himlims_, maandag 07 december 2009 14:24

:w ossenaar :+, er is software om die nuttige toepassingen snel te verwijderen.
Ik zoek 't nu 5min. in de meuktrack maar krijg de toepassing zo 123 niet gevonden.
Kom ik op terug. Owjah en acer :N (neit doen he !!!) stond er geen stickertje op met Vista-Capable ?

@misterdoom; lijkt mij niet, waarom zou Win7 beter preseter? Winxp is na 10jr ontwikkeling eindelijk een beetje stabiel. Win7 vreed aanzienlijk meer van je systeem.

@Blokker_1999; afgezien van de basis dingen gebruik ik mijn pc voor photoshop. Echter draait CS4 onder Windows 7 zo beroerd, dat het geemuleerd via Wine onder Linux beter presteert. Ongetwijfeld dat Win7 interresant is, maar dan voornamelijk voor nieuwere computers. Wat oudere beestjes kunnen imho beter vooruit met xp

[Reactie gewijzigd op maandag 07 december 2009 15:02]


Door T.net user misterdoom, maandag 07 december 2009 14:26

waarom niet naar Windows 7 gegaan? XP is toch al bijna 10 jaar oud en windows 7 is ook mild met de resources :)

Door T.net user scenix_, maandag 07 december 2009 14:28

haha, klinkt heel herkenbaar dit allemaal... Ik heb nu zelf eenzelfde laptop echt een upgrade gegeven door er win7 op te gooien... dat was een openbaring!

het probleem bij Acer is vaak de software die ze allemaal meeleveren (iets met acer "e" services ofzo) Wat altijd erg in de weg zit en recources vreet. Dit heb ik dan ook altijd van de laptops afgepleurd omdat het gewoon nutteloos is.

Succes verder met de laptop... Kan je de volgende keer aanraden om een laptop zoals ASUS, MSI, SONY (erg prijzig), HP, DELL, FS of Samsung... Maar voor mij nooit maar dan ook nooit meer een acer.

Door T.net user Smileyfreak, maandag 07 december 2009 14:34

Ik herken mezelf ook in de situatie waar jij in zat (zit). Probleem verholpen met Windows 7 op men oude acer te installeren en draait nu als een zonnetje. Veel succes nog!
Nooit nog een Acer voor mij, brakke dingen...

Door T.net user Blokker_1999, maandag 07 december 2009 14:37

Winxp is na 10jr ontwikkeling eindelijk een beetje stabiel. Win7 vreed aanzienlijk meer van je systeem.
Ik heb Win7 hier nu op men systeem draaien waar tot voor kort XP op stond. Het werkt gewoon even vlot. Het is niet omdat iets meer systeembronnen verbruikt dat het ook trager werkt. Het kan zelfs sneller werken als het OS meer van te voren begint te cachen.

Door T.net user Lighteye, maandag 07 december 2009 14:40

Ik geloof er niks van. Vista is het helemaal. Het is helemaal niet traag. Het is een nieuw OS, XP is oud, troep en bagger. Je moet gewoon wennen aan Vista, de user interface neemt helemaal niet meer ruimte in beslag . Althans volgens de mensen die zichzelf nog moesten overtuigen dan hun aanschaf van Vista een goede was. Nu Windows 7 er is komen ze ineens terug op hun uitspraken dat het toch niet zo best was als men zei. Maar ja diezelfde Vista argumenten hoor je nu met Windows 7.

Vooral de dooddoeners dat RAM geheugen, HDD capaciteit en CPU's nu toch wel snel genoeg en betaalbaar zijn om het goed te praten dat software die hardware moet aansturen dit allemaal maar lekker voor zichzelf mag en kan gebruiken. Als je het er niet mee eens bent mag je er geen opmerking over maken en moet je maar ophoepelen en een ander OS gaan zoeken omdat er zogenaamd genoeg keuze is.

Door T.net user BlackWhizz, maandag 07 december 2009 14:46

Inderdaad, acer mag wel eens met die eCrap stoppen. Of jou de keuze geven.

Door T.net user i-chat, maandag 07 december 2009 14:58

eerste waat ik doe na het kopen van een laptop ;) - kijken of het os bevalt en of er geen rottige trialware op staat? dat gaat ongeveer zo.

command.

.checking os. if os contains junware ; function newos else continue;

function: newos = run: format c:\

Door T.net user scenix_, maandag 07 december 2009 15:07

Na grondig onderzoek en na erdoor gewezen te zijn door mijn medetweakers kwam ik er achter dat onze tweaker (Lighteye) die ik hieronder quoteer en aanvul dus SARCASTISCH was :P
Ik geloof er niks van. Vista is het helemaal. Het is helemaal niet traag. Het is een nieuw OS, XP is oud, troep en bagger. Je moet gewoon wennen aan Vista, de user interface neemt helemaal niet meer ruimte in beslag . Althans volgens de mensen die zichzelf nog moesten overtuigen dan hun aanschaf van Vista een goede was. Nu Windows 7 er is komen ze ineens terug op hun uitspraken dat het toch niet zo best was als men zei. Maar ja diezelfde Vista argumenten hoor je nu met Windows 7.

Vooral de dooddoeners dat RAM geheugen, HDD capaciteit en CPU's nu toch wel snel genoeg en betaalbaar zijn om het goed te praten dat software die hardware moet aansturen dit allemaal maar lekker voor zichzelf mag en kan gebruiken. Als je het er niet mee eens bent mag je er geen opmerking over maken en moet je maar ophoepelen en een ander OS gaan zoeken omdat er zogenaamd genoeg keuze is.
Ik geloof er niks van. Vista is het helemaal. Het is helemaal niet traag.
Vista is zeker wel goed, heb het zelf ook zo ervaren maar het vreet meer recources dan XP en windows 7 (is gewoon een feit)

XP is oud, troep en bagger.
Vertel dat maar aan alle mensen die nog tevreden zijn met XP, het is een prima OS die nog functioneert. Maar het houdt een keer op en dan moeten mensen een keuze gaan maken.

Je moet gewoon wennen aan Vista
Zelfde geld voor windows 7, maar daar hoor ik minder klachten over bij overstap van XP - win 7.

Nu Windows 7 er is komen ze ineens terug op hun uitspraken dat het toch niet zo best was als men zei. Maar ja diezelfde Vista argumenten hoor je nu met Windows 7.

Ik neem maar even voor het gemak aan dat je bedoelt dat microsoft terugkwam op de uitspraken... Zou jij zeggen dat je eigen OS toch niet helemaal is wat je wilde dat het zou worden? Om vervolgens een nieuwe uit te brengen en deze natuurlijk de hemel in te prijzen omdat het vorige OS eigenlijk zo had moeten zijn? zo had ik het wel gedaan :)

Vooral de dooddoeners dat RAM geheugen, HDD capaciteit en CPU's nu toch wel snel genoeg en betaalbaar zijn om het goed te praten dat software die hardware moet aansturen dit allemaal maar lekker voor zichzelf mag en kan gebruiken.
Ik snap daadwerkelijk helemaal niks van deze zin.

Als je het er niet mee eens bent mag je er geen opmerking over maken en moet je maar ophoepelen en een ander OS gaan zoeken omdat er zogenaamd genoeg keuze is.
Jij maakt nu opmerkingen en dat mag... toch? Vind het niet erg... Alleen het komt op mij zo ongefundeerd over, das wel jammer.
Wat betreft de hoeveelheid keuzes die de gemiddelde particulier heeft ben ik het met je eens dat er niet zo veel keuze is. Je moet ergens met de tijd mee en de gemiddelde consument zit niet te wachten op Ubuntu of een andere opensource OS. Doe dan maar Microsoft en voor de creatieve helft OSX

[Reactie gewijzigd op dinsdag 08 december 2009 08:23]


Door T.net user Jay-v, maandag 07 december 2009 15:20

@scenix_ , volgens mij begrijp je Lighteye verkeerd ;-)

Door T.net user JW1, maandag 07 december 2009 15:26

Helaas ook bij desktops het geval.
Ik heb eens een Packard Bell met Windows XP onder handen gehad. Daar waren 2(!) zogenaamde MasterDVD's voor nodig, die je zelf mocht branden. Deze MasterDVD's gebruikten dan een verborgen partitie op de Harddisk.
Welnu deze partitie was weg en er ontstond dus een halfbakken Windows-installatie waar software installaties niet goed op gingen, gebruikersprofielen niet werden bewaard en updates en Service Packs afbraken op foutmeldingen.
Het enige positieve van deze schijven was de keuze die je kon maken uit een schone XP installatie en een met extra 'nuttige' applicaties. Mits je natuurlijk niet aan de partitie hebt gezeten.

Door T.net user RagingR2, maandag 07 december 2009 16:35

@himlims_ en @misterdoom:

Ik bedoel inderdaad de Acer software met de "e" van Empowerment Utitlities & Technologies ja. Als je me vraagt wat je daar aan zou moeten hebben... ik zou het je niet precies kunnen vertellen. En om dat er met een tooltje uit te gaan slopen voelt voor mij toch een beetje als lapmiddeltjes voor iets wat gewoon om te beginnen al fout is; als je naar de specs van die laptop kijkt en naar de systeemeisen van Vista dan zie je gewoon dat Vista om te beginnen al erg riskant is voor zo´n systeempje. Vandaar dat ik dus gekozen heb voor een clean install. Dan is ie tenminste écht clean. En waarom dan geen Windows 7 maar XP: nou simpel, Windows 7 had ik nog niet liggen, en XP wel. En aangezien ik prima ervaringen heb met XP; waarom niet? Windows 7 zal inderdaad wel beter draaien dan Vista; daar heb ik verschillende mensen over gehoord. Maar ja hoevéél beter dat is per systeem een beetje afwachten denk ik. In elk geval nooit zo vloeiend als XP lijkt mij. :)

Wat scenix_ al zei: voor de huis-tuin-en-keukengebruiker, en eigenlijk ook voor andere gebruikers, kan XP voorlopig nog prima voldoen! Overigens ik moest ook 2x lezen voordat ik doorhad dat Lighteye zijn hele post puur sarcastisch bedoelde hoor...

@scenix_ en Smileyfreak: hebben jullie verder nog negatieve ervaringen met Acer dan? Want ik moet zeggen verder is het een prima apparaat, en hij was ook zeker niet duur. Nu Windows XP er op staat doet ie het prima volgens mij :)

Dan nog wat anders: weet iemand toevallig hoe ik er voor zorg dat er zo'n icoontje in de systray komt te staan hoeveel er nog in de accu zit? Want die staat er nu niet. Is daar een app of een driver voor? Of hoort windows dat zelf te genereren??
EDIT: NEVER MIND, heb het al gevonden. Configuratiescherm -> Energiebeheer -> Geavanceerd -> Icoontje altijd tonen of iets dergelijks.

[Reactie gewijzigd op maandag 07 december 2009 18:08]


Door T.net user Dothan, maandag 07 december 2009 19:29

Waarom heb je Windows XP niet meteen geinstalleerd met kant-en-klaar SP3 erin? Dan ha dje die problemen met die drivers niet gehad.

Door T.net user RagingR2, maandag 07 december 2009 21:38

@Dothan... ehm, omdat ik die niet heb. Ik heb gewoon een Windows XP install CD die ik hier al tijden heb liggen. Daar zit SP3 nog niet bij.

Door T.net user X-DraGoN, woensdag 09 december 2009 14:43

yup, heel herkenbaar!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.